



Rondom station Zutphen zijn onlangs, bij revisiewerkzaamheden aan het spoor, in verontreinigde bodem ankerblokken vervangen. In opdracht van Swietelsky verzorgden Miltop en Milieutechniek Brabant (MTB) de milieukundige begeleiding en uitvoering conform de BRL 6000- en 7000-richtlijnen. Door de werkzaamheden op zondag te plannen, bleef de impact voor reizigers minimaal en kon het spoor na afloop snel weer in gebruik genomen worden.
Doel en scope
Om de ankerblokken veilig te kunnen vervangen, is de leeflaag tijdelijk uitgegraven en zijn verontreinigde grondfracties selectief ontgraven en afgevoerd. Na de werkzaamheden is de leeflaag zorgvuldig teruggebracht, zodat de situatie weer veilig en stabiel is voor regulier spoorgebruik en toekomstig onderhoud.
Planning en uitvoering
De aanvraag voor de sanerende werkzaamheden is direct na het zomerreces ingediend. In de daaropvolgende weken zijn voorbereiding en vergunningen verzorgd, waarna de uitvoering aan het begin van de herfst plaatsvond. Bijzonderheden of knelpunten deden zich vanwege deze secure voorbereiding niet voor.
Samenwerking en veiligheid
De uitvoering gebeurde in nauwe afstemming met Swietelsky. Miltop en MTB borgden de kwaliteit en veiligheid op locatie, inclusief de juiste werkvolgorde, scheiding en afvoer van vrijgekomen materialen, en de documentatie van de uitgevoerde werkzaamheden conform de geldende BRL-protocollen.
Resultaat en maatschappelijke impact
De werkzaamheden rondom Zutphen zijn afgerond. Dankzij het onderhoud en de sanering is de spoorconstructie veilig en toekomstbestendig. Goed onderhoud helpt storingen te voorkomen en draagt bij aan betrouwbaar en op tijd rijdend treinverkeer.





